lotta

lotta

MAP -effektiv träning mot depression

MAP (Mental and physical) träning images

Din livskvalitet kan få en ordentlig boost uppåt, om du lider av depression – eller generellt tyngs av negativa tankar – med en ny metod. Enligt forskning kan symptomen på depression reduceras med hela 40 procent på bara två månader. Det handlar om en insats på två timmar i veckan.

Det är forskare vid Rutgers University i New Jersey i USA som har kommit fram till att en kombination av meditation och uthållighetsträning, som genomförs mer eller mindre samtidigt, får deltagarna att sluta tänka på sina problem och gräva ner sig i negativa tankar.

Det är första gången som de här två metoderna har undersökts ihop. Var för sig vet man sedan innan att de kan ha en positiv effekt på depression.

Försöksdeltagarna var 22 studenter som led av depression, samt 30 friska studenter, och båda grupperna rapporterade tillbaka positivt efter två månader. Träningen kan alltså generellt hjälpa till med att mota bort negativa tankar och inte “bara” depression.

Deltagarna fick nya förmågor

Under försöksperioden började deltagarna med 30 minuters fokuserad meditation följt av 30 minuters konditionsträning två gånger i veckan. Om deras tankar började vandra iväg åt det negativa hållet fick de instruktionen att återigen fokusera på andningen. Det hjälpte studenterna med depression att acceptera ögonblicksförändringar i deras koncentration, löd slutsatsen.

Forskarna kom fram till att deltagarna som led av depression kunde få nya kognitiva förmågor genom att fokusera på träningen. Det gjorde dem bättre på att behandla information och reducera överväldigande minnen från det förflutna.

Läs mer:http://www.nature.com/tp/journal/v6/n2/full/tp2015225a.html

Prenumerera på mina blogginlägg
Du får en sammanfattning av alla blogginlägg 1 gång/månad, avbryt enkelt när du vill.

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email