lotta

Vandra – utmana dig och lyssna inåt

Förra veckan var jag på Gran Canaria där jag under två dagar vandrade med företaget www.rockyadventure.com, som arbetar för att många ska kunna delta på de tuffare vandringarna. Man har flera guider som startar vid olika platser, vilket innebär att alla kan nå målet. Man kan gå en tredjedel, två tredjedelar eller hela vägen.

Första dagen valde jag vandringen till högsta toppen (drygt 1800 m), den mytomspunna klippan Roque Nublo där urinvånarna förr i tiden höll sina rådslag och ceremonier. Min ambition var att gå hela vägen upp, 11 km på 3 timmar med 1000 höjdmeter. Insåg snabbt att jag inte förstått vad detta innebar förrän vi startade i ett högt tempo i ordentliga uppförsbackar. Där fick jag känna av hur det känns att komma sist till varje stopp och jag insåg att jag kommer att bli gruppens släpankare.

Efter en tredjedel fanns möjlighet att åka buss till nästa del vilket blev min räddning. Så jag kom upp på denna storslagna topp, känna av den kalla vinden på min svettiga kropp och där äta min goda medhavda matsäck. Där tackade jag också mig själv för att jag litade på min inre takt. Jag hade nog tagit mig upp hela vägen om det inte gått så snabbt.

Dagen efter gick jag på vulkanvandring i Bandamakratern (bild nedan), en gammal vulkan som kollapsade för ca 2000 år sedan, tillsammans med en fantastisk duktig biolog och guide som lärde oss massor om växtligheten på ön. Vi vandrade på kanten och vissa stunder kände jag obehag av att gå på en smal grusig stig där det lutade ordentligt utför på båda sidor. Det är just utmaningen och att det krävs något av alla – både fysiskt och mentalt som gör deras vandringar så häftiga. Denna avslutades med vinprovning på två vingårdar.
Vill rekommendera dessa vandringar till alla som gillar storslagen natur, makalösa utsikter och att utmana sina fysiska och mentala muskler.

Kratern

Prenumerera på mina blogginlägg
Du får en sammanfattning av alla blogginlägg 1 gång/månad, avbryt enkelt när du vill.