lotta

lotta

Lyckliga företag är framgångsrika företag

images

Lite om lycka så här före jul!!
Veckans Affärer skriver 14 dec om: Lyckliga företag är framgångsrika företag (läs arbetsplatser, min kommentar)
Detta hävdar Alexander Kjerulf, som är expert på lycka i företagssammanhang. Han har skrivit bästsäljaren ”Happy Hour is 9 to 5 – How to love your job, love your life and kick butt at work”.
Han föreläser världen över om hur man skapar lyckliga bolag och håller på med en ny bok med arbetsnamnet ”Leading with happiness”.

Konservativ syn
Kjerulf menar att många företag lider av nationalekonomen Milton Friedmans syn från 1970-talet som säger att ”the business of business is business” och han vill snarare slå ett slag för att ”the business of business is happiness”.
”Miltons modell ledde till att alla företag fokuserar på vinst och en ledarskapskultur där det handlar om att vara tuff, hård och ambitiös och inte bry sig om man skapar lyckliga medarbetare eller ej”, säger Kjerulf.

Ny forskning
Han berättar att det finns en uppsjö av forskning – exempelvis från Harvard i USA och Warwick i London – som visar att det kostar på rejält att ha olyckliga medarbetare.
Här tittar man bland annat på absentees – det vill säga personer som visserligen befinner sig på arbetsplatsen, men inte är direkt närvarande. Forskningen visar att andelen absentees ligger på cirka 12-15 procent på ”olyckliga” företag, medan motsvarande siffror för ”lyckliga” företag är 2-3 procent.
Förr i tiden krävdes mest muskler för att utföra det manuella arbetet, medan vi i dagens kunskapssamhälle använder hjärnan. Om vi känner oss olyckliga riskerar det att få enorm påverkan på produktionen.

Förebilder
Många företagsledare är konservativa och när man går en ekonomiutbildning får man inte lära sig vikten av att skapa lycka på företag, utan då lär man sig mest traditionella ledarskapsteorier. Han hävdar att det aldrig har funnits ett så stort behov av ledare som skapar lyckliga företag och lyfter fram IKEA-grundaren Ingvar Kamprad och Virgin-grundaren Richard Branson som föredömen.
Resultat och relationer är det som styr om vi är lyckliga på jobbet eller ej. IKEA insåg att man måste skapa nöjda kunder och enda sättet att få det är att skapa glada och lyckliga medarbetare. Då kommer kunderna tillbaka.

Stora skillnader
Den ökade stressen i samhället bidrar till olyckliga medarbetare, men inte per automatik. Det råder stora skillnader mellan olika länder. Medan de nordiska länderna är de enda som ens har ordet arbetsglädje förväntas man hata sitt jobb i länder som Kina, Indien, Tyskland och USA, enligt Alexander Kjerulf. Nordiska arbetsplatser kännetecknas också av en mer informell atmosfär där man får tilltala chefen med förnamn, vilket exempelvis kan jämföras med Tyskland där titlar är oerhört viktigt.

Kjerulfs metoder för att skapa lycka på jobbet:
Beröm dina kollegor – glada kollegor gör att du själv känner dig lycklig.
Ordna en fest för att lätta upp stämningen.
Förkovra dig kontinuerligt i det du gör för att bli bättre på ditt jobb.
Sprida rätt stämning på jobbet redan när du kommer på morgonen.
Umgås med riktiga människor.
Försök se vad du gillar med dina medarbetare.
Så vi kan alla bidra!

Prenumerera på mina blogginlägg
Du får en sammanfattning av alla blogginlägg 1 gång/månad, avbryt enkelt när du vill.

Dela inlägget